Wie zit er achter de drogisterijmerken?

Essence en Catrice zijn twee populaire cosmeticamerken in de drogisterij. Ze maken indruk met een groot assortiment en betaalbare prijzen. Maar hoe zijn de labels eigenlijk aangesloten, op welke klanten zijn ze gericht? En welk bedrijf zit er achter de producten van de drogisterij? STYLEBOOK legt uit.

Iedereen kent de cosmeticamerken Catrice en Essence wel van de drogisterij. Maar weinigen weten wie er eigenlijk achter zit. STYLEBOOK neemt de populaire merken onder de loep.

Verhaal van essentie en Catrice

22 jaar geleden werd het startschot gegeven: het echtpaar Christina Oster-Daum en Javier González richtten Cosma op, dat in 2004 Cosnova werd. Het bedrijf lanceerde eerst de cosmeticalijn Essence, kort daarna gevolgd door Catrice. Essence is inmiddels een van de best verkochte merken in het lage prijssegment en heeft meer dan twee miljoen volgers op Instagram. Essence staat voor “beauty that’s fun”, zegt Yvonne Wutzler, Chief Marketing Officer bij Cosnova, wanneer hem gevraagd wordt naar STYLEBOOK. Het gaat om “een informele en experimentele benadering van cosmetica”, onder het motto “wat wil, mag”.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

Terwijl Essence meer gericht is op meisjes en jonge vrouwen, is Catrice in vergelijking daarmee de “sterke ‘grote zus'”, legt Wutzler uit. Achtergrond: Het merk was verschillende keren de officiële make-uppartner van het Berlijnse modelabel Kaviar Gauche tijdens de Paris Fashion Week.

Ook interessant: Het verhaal achter het natuurcosmeticamerk Dr. Hauschka

Catrice en Essence – hoge omzet, weinig flops

In 2020 behaalde Cosnova een omzet van 405 miljoen euro – bijna 90 miljoen euro meer dan vijf jaar eerder. Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Sulzbach, Hessen, verkoopt nu zijn cosmeticamerken Essence en Catrice in meer dan 80 landen. Ondanks het grote succes zijn er, zoals bij alle grote labels, altijd producten die niet door de eco-test komen. Zo werd in 2020 de essence concealer “Camouflage+” (5 ml voor 2,79 euro) als “onvoldoende” beoordeeld vanwege kritische ingrediënten (o.a. siliconen en paraffines). Wel heeft het bedrijf zich gecommitteerd om tegen het voorjaar van 2023 microplasticdeeltjes uit het gehele assortiment te bannen.

Voor meer zelfliefde en respect

Haat en kwaadaardigheid op internet – Cosnova wil dat tegengaan met de Essence-campagne ‘Be Proud. Wees krachtig. Wees roze”. “We moedigen jonge mensen aan zich niet te verstoppen, maar trots op zichzelf te zijn en de wereld hun mooie, sterke zelf te laten zien”, legt Yvonne Wutzler uit. De marketingexpert is ervan overtuigd dat “cosmetica (kan) helpen om innerlijke kracht en schoonheid te benadrukken, om iemands persoonlijkheid uit te drukken en zo een belangrijke rol spelen bij zelfontdekking en zelfacceptatie.”

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.