Wat zit er achter het Lidl-cosmeticamerk Cien?STYLEBOOK

Cosmetica en crèmes zijn allang niet meer alleen verkrijgbaar bij drogisterijen, discounters hebben de lucratieve markt al lang zelf ontdekt. Cien is de naam van het private label van de internationale Lidl-groep. Maar hoe is de naam eigenlijk ontstaan? En wat zijn de topproducten? STYLEBOOK vat de meest opwindende informatie samen.

De discounter biedt niet alleen goedkope spaghetti, cola en co van hun eigen merken, ook discounters als Lidl, Aldi en Co. bieden cosmetische producten aan. Lidl’s eigen merk heet Cien. Reden genoeg om de producten eens nader te bekijken.

Waar komt de naam Cien van Lidl vandaan

Cien betekent “honderd” in het Spaans – en het merk staat dan ook voor “100% kwaliteit, zuiverheid en schoonheid”, legt een woordvoerder van Lidl uit wanneer hem wordt gevraagd naar STYLEBOOK. En inderdaad: in de “Ökotest” krijgen de bijbehorende cosmeticaproducten bijna altijd de hoogste waardering.

Zo kregen in het voorjaar van 2021 twee roll-on deodorants de beoordeling “zeer goed” vanwege hun onberispelijke ingrediënten. We hebben het over “Cien Pure Freshness 48h” en “Cien Nature Bio-Citrus.” In augustus 2021 werden shampoos op de proef gesteld en liet Cien de concurrentie – ook de veel duurdere – ver achter zich. De shampoo “Day by Day Fruit/Vitamin” was de duidelijke winnaar van de test met een totaalscore van 1,9.2

Ook interessant: Balea – geheimen en geschiedenis van het merk dm

Cien van Lidl is ruim 40 jaar oud

Lidl lanceerde zijn eerste Cien-producten in 1982. Ze worden vervaardigd in de fabrieken van Dalli. Het bedrijf produceert echter niet exclusief voor Lidl. Naast Cien produceert het familiebedrijf in Stolberg in het Rijnland ook voor het Dm eigen merk Balea. De Dalli-werken werden in 1845 opgericht door Andreas August Wirtz. Aanvankelijk werden in Stolberg alleen zeep gemaakt. Naast Cien en Balea produceert het familiebedrijf ook voor Aldi’s eigen merk Tandil of Blik by Penny. Bij Dalli-Werke werken ongeveer 2000 mensen.

In 2014 bracht de cosmeticalijn een prominente getuigenis van Boots met Sophia Thomalla. Onder het motto “Wees aardig voor jezelf” adverteerde de presentatrice op verschillende kanalen niet alleen voor Cien, maar ook voor de Lidl-modellijn Esmara.

Het brede aanbod van Cien

Vandaag omvat het assortiment van Cien 72 producten. In 2020 breidde Lidl het merk uit met een eigen natuurcosmeticalijn en runt sindsdien Cien nature. Dienovereenkomstig kunnen klanten de deodorants, shampoos en crèmes kopen in de 3.200 vestigingen in Duitsland en ook in het buitenland. Lidl heeft zo’n 11.550 vestigingen in 29 landen.

Bronnen