Duurzaamheid en het behoud van hulpbronnen hebben hun weg gevonden naar ons bewustzijn en maken voor velen al deel uit van het dagelijks leven onder de termen schone of groene schoonheid. Waterloze schoonheidsproducten, d.w.z. watervrije cosmetische producten, vallen ook in deze categorie. Maar wat is het precies en wat is er bijzonder aan?
Wat zijn waterloze schoonheidsproducten?
Waterless Beauty Products, ook wel vaste cosmetica genoemd, zijn huidverzorgings- en cosmeticaproducten die vrijwel geheel zonder water zijn samengesteld en bij de productie waarvan duurzaamheid en vooral waterbesparing hoog in het vaandel staan. De trend uit Zuid-Korea sloeg over.
Ook interessant: Schoonheid van binnenuit? Wat nutricosmetica echt kunnen doen
Waarom zijn er waterloze schoonheidsproducten?
Als je de lijst met ingrediënten in je cosmetische producten bekijkt, zul je zien dat water (aqua) meestal bovenaan staat en dus de basis vormt van de meeste schoonheidsproducten. Een fles shampoo bevat bijvoorbeeld tot wel 80 procent water.
In tegenstelling tot zee- of thermaalwater heeft conventioneel water geen verzorgende eigenschappen en dient het alleen als goedkoop oplosmiddel. Vanuit dit oogpunt lijkt het watergehalte van de verzorgingsproducten echt een onnodige en overbodige verspilling van water. En zo liggen er steeds meer vaste haarzepen, soapbars, deodorants, gezichtsmaskers en douchegels en shampoos in poedervorm in het cosmeticaschap.
Ook interessant: 6 duurzame modemerken met een trendfactor
Wat zit er achter de trend?
Bewust waterverbruik is meer dan een schoonheidstrend. Daar zit een serieuze reden achter: de wereldwijde watervoorraden worden schaars en ongeveer een kwart van de wereldbevolking leeft al met acute watertekorten. De voortschrijdende klimaatverandering, economische groei en onze consumptiegewoonten zullen deze ontwikkeling verder versterken.
Het is des te belangrijker om op de hoogte te zijn van uw persoonlijke “watervoetafdruk”, uw directe en indirecte waterverbruik en om de waardevolle bron water op een gecontroleerde en zuinige manier te gebruiken. Aangezien elk cosmetisch product gemiddeld voor 70 procent uit water bestaat, is het niet verwonderlijk dat de schoonheidsindustrie, naast de landbouw, een van de grootste waterverbruikers is. Het is daarom steeds meer de verantwoordelijkheid om de manier waarop het met water omgaat transparanter te maken en actuele oplossingen aan te bieden.
Daarnaast zijn vaste cosmetica zoals shampoos en douchegels ook perfect voor bagage als het aantal vloeistoffen beperkt is.
Ook interessant: schoonheidsproducten die geen plaats meer hebben in de badkamer
Water als luxegoed
Hoewel Waterless Beauty Products water zoveel mogelijk vermijden in de ingrediënten, maakt het deel uit van elke fase van de levenscyclus van het product. Vanaf de verwerking van de grondstoffen, via transportroutes en last but not least de toepassing door consumenten, er is altijd water in gebruik. Daarom is het belangrijk om te beseffen dat water binnenkort een luxeartikel kan worden. Slechts een klein percentage van de watervoorraad op aarde is toegankelijk drinkwater. De grotere vraag naar watervrije cosmetica brengt het probleem nog meer op de voorgrond.
Voordelen van watervrije cosmetica
1. Natuurlijke grondstoffen = hoger rendement
In plaats van water zijn Waterless Beauty Products geformuleerd met verschillende oliën, wassen of in olie oplosbare ingrediënten. Als u een alternatief voor water gebruikt, b.v. B. plantaardige oliën, de dichtheid van het actieve ingrediënt neemt toe en maakt het product productiever.
2. Meer geconcentreerde formuleringen = meer effectiviteit
Door geen water te gebruiken, bevatten de producten een hoger aandeel onverdunde, letterlijk onverdunde ingrediënten en zijn daarom meestal veel geconcentreerder, productiever en effectiever dan producten op waterbasis.
3. Weinig bewaarmiddelen = voor de gevoelige huid
Ziektekiemen en bacteriën nestelen zich snel in het water. Daarom zijn producten op waterbasis afhankelijk van synthetische conserveermiddelen, alcohol en emulgatoren om kwaliteit en houdbaarheid te garanderen. Waterloze schoonheidsproducten kunnen bijna zonder of vervangen ze door natuurlijke en milieuvriendelijke conserveermiddelen. Hierdoor zijn ze zuiverder en geschikter voor de gevoelige huid.
Ook interessant: Hoe schadelijk zijn de ingrediënten in mijn cosmetica?
4. Minder verpakking = kleinere ecologische voetafdruk.
Tegelijkertijd betekenen waterloze formuleringen ook kleinere verpakkingen, die ook uit minder materialen bestaan. Lichter en kleiner betekent: minder transportgewicht, minder benodigde ruimte en emissies, evenals minder energie- en brandstofverbruik en dus een aanzienlijk lagere CO₂-voetafdruk.
5. Langere houdbaarheid = minder afval
Een ander voordeel is dat onverdunde ingrediënten, die nauwelijks bewaarmiddelen nodig hebben, inherent langer houdbaar zijn. Minder verpakkingen plus een langere houdbaarheidsdatum betekent minder afval.
Nadelen van waterloze schoonheidsproducten
Watervrije producten vragen momenteel veel uitleg. Vooral over de toepassing zijn klanten vaak onzeker, omdat de formuleringen van bijvoorbeeld een poedervormige douchegel voor velen nog onbekend zijn. Hieruit afgeleid wordt de bediening soms als complexer ervaren.
Bovendien is de meerwaarde vaak niet op het eerste gezicht duidelijk, aangezien er meestal water nodig is voor de toepassing. Niet iedereen heeft al oog voor het holistische aspect van het behoud van hulpbronnen tijdens productie, verpakking en distributie. Aangezien de productie van watervrije cosmetica meestal een extra kostenpost voor bedrijven betekent, vertaalt zich dit deels in een hogere productprijs. Dit komt ook door de hogere concentratie van ingrediënten in Waterless Beauty Products. Omdat het niet nodig is om water als vulstof te gebruiken, krijgt u meestal een grotere hoeveelheid kwaliteitsingrediënten, maar betaalt u ook een hogere prijs.
Ook interessant: start-ups kiezen steeds vaker voor duurzame menstruatieproducten
Productie zonder water, kan dat wel?
Nu denk je misschien: nou ja, er zit geen water in het product zelf, maar hoe zit het met de productie? Productiemachines moeten bijvoorbeeld worden schoongemaakt en hebben water nodig om te werken. Dit geldt zowel voor de productie van het product als voor de verpakking ervan.
Bij het bekijken van de vaak plantaardige ingrediënten wordt duidelijk dat deze ook water nodig hebben om te groeien. Hier wordt al snel duidelijk dat de productie niet volledig watervrij werkt. Maar bedrijven die vertrouwen op waterbesparende producten besteden aandacht aan de gehele levenscyclus van het product en leveren zo een beslissende bijdrage aan het behoud van hulpbronnen.
Ook interessant: waarom kleding moeilijk te recyclen is
Meer artikelen over duurzaamheid
Conclusie
Watervrije producten staan momenteel veel meer in de belangstelling dan een paar jaar geleden. Toch is het de vraag hoe groot de expliciete vraag daarnaar is. Het is positief dat consumenten over het algemeen hun individuele consumptie meer in twijfel trekken, maar als je niet intensief met het onderwerp bezig bent, zijn de voordelen en zelfs het bestaan van watervrije cosmetica vaak niet aanwezig.
Bronnen