What goes around comes back around – de modewereld gedijt op trends, waarvan sommige welbekend zijn. Maar wie bepaalt eigenlijk wat een modetrend wordt en wat niet? Modeontwerpers, beroemdheden of influencers? STYLEBOOK sprak met iemand die het zou moeten weten.
Twee keer per jaar kijken modeliefhebbers uit naar de Fashion Weeks in de modehoofdsteden van de wereld. Het gaat echter niet alleen om de nieuwste collecties die door ontwerpers op de catwalks worden gepresenteerd, maar vooral om alles wat er voor en na de shows gebeurt. Wat dragen de VIP’s die op de eerste rij zitten? En welke influencer draagt de hotste look op het aftershowfeest? STYLEBOOK sprak met Olga Blumhardt, journalist en studiedirecteur voor modejournalistiek en mediacommunicatie aan de AMD Academy Mode & Design Berlin en co-editor van het boek “Traces – Fashion & Migration” over het ontstaan van modetrends.
Hoe komt een modetrend eigenlijk tot stand?
Om te kunnen begrijpen hoe modetrends zich ontwikkelen, is het allereerst belangrijk om te begrijpen hoe ze ontstaan. Mode-expert Olga Blumhardt legt uit: “Er zijn twee manieren waarop trends ontstaan: Met het zogenaamde ’trickle-down effect’ wordt een kledingstuk of een look populair gemaakt door grote en hippe modehuizen als Balenciaga of Gucci. . Dit wordt vervolgens nagebootst door kledingketens als Zara en H&M en wordt door de brede en wereldwijde beschikbaarheid trend of mainstream. Bij het ‘bubble-up effect’ werkt het precies andersom: grote huizen laten zich bijvoorbeeld inspireren door de uitstraling van jongeren of subculturen en reduceren deze zo tot pure esthetiek. Er uitzien als een punker wordt dan een trend, ongeacht hun levensstijl.”
Modeontwerpers en subculten bepaalden vroeger de toon. En vandaag?
Wat vroeger werd gedicteerd door ontwerpers en verspreid door modebladen, wordt nu versterkt door sociale media. Vooral op Instagram en TikTok gaan nieuwe modetrends snel viraal en zijn vooral populair bij Generatie Z. “Influencers spelen tegenwoordig ook een heel belangrijke rol. Dit zijn onder meer bloggers, YouTubers of miljonairs die Instagram volgen, zoals Caro Daur. Maar ook modebewuste beroemdheden als Rihanna en it-girls als Alexa Chung hebben invloed op de mode. Ontwerpers en jongerenculturen blijven echter een belangrijke bron van trends”, zegt Olga Blumhardt in een interview.
Hoe weten influencers wat er nu trending is?
Olga Blumhardt ziet een ander voordeel van sociale media in het feit dat communicatie over actuele modetrends binnen enkele seconden plaatsvindt. “Eén trend verspreidt zich tegenwoordig veel sneller dan vroeger, dankzij sociale media. En influencers weten heel goed welke bronnen ze zelf moeten gebruiken om zo snel mogelijk op de hoogte te blijven van de huidige modetrends. Er zijn ook veel influencers die met hun stijl de mode helpen bepalen of vormgeven. Anderen zijn gewoon volgers. Je moet het verschil herkennen.”
Wanneer kun je zeggen dat iets trending is?
Voor Olga Blumhardt is het niet helemaal duidelijk wanneer bepaalde stukken als een modetrend worden beschouwd: “Ik denk zodra een kledingstuk of een look al meer dan een jaar constant is en wordt aangeboden door de internationale kledingketens.”
Hoe lang duurt een modetrend?
“Het varieert: skinny jeans gaan bijvoorbeeld al meer dan tien jaar mee, klassieke leren motorjacks al tientallen jaren. Andere trends zoals rugzakken of culottes gaan sneller.” Voor modetrends geldt echter: die komen altijd terug. Zo hebben we al vaker gezien hoe trends uit de jaren 90 een comeback maken en hoe kledingstukken waar we al afscheid van hadden genomen nu weer hun weg vinden in onze kleerkasten.
Wanneer wordt een trend een sekte?
“Om een trend een sekte te laten worden, heeft ze ook mensen met een cultstatus nodig: de kleine zwarte jurk werd beroemd gemaakt door acteerlegende Audrey Hepburn. DE hiphopband van de jaren tachtig, Run DMC, hielp de Adidas ‘Superstar’-sneaker een cultstatus te bereiken, Marlon Brando maakte het leren motorjack sociaal aanvaardbaar, supermodel Kate Moss was een van de eersten die skinny jeans droeg… de lijst gaat maar door lang.”
Meer artikelen over mode
Zijn modetrends over de hele wereld anders?
“Modetrends zijn geglobaliseerd via sociale netwerken en internationale kledingketens. Maar elke cultuur voegt iets toe en laat iets weg. De Parijzenaar ziet er anders uit dan de Berliner, een modieuze man uit New York ziet er anders uit dan een uit Beijing. De verschillen zijn echter niet meer zo groot als 20 jaar geleden.”
bron
- met technische expertise van Olga Blumhardt, journalist en opleidingsdirecteur voor modejournalistiek en mediacommunicatie aan de AMD Academy Mode & Design Berlin