Te divers voor sociale media?

Na een pauze van vier jaar is er eindelijk een comeback. In 2018 zweefden de beroemde engelen van Victoria’s Secret voor de laatste keer over de catwalk. Dit jaar is er, na wat ups en downs voor het merk, voor het eerst weer een modeshow. De nieuwe commercial hiervoor splitst het netwerk echter op. STYLEBOOK vat alle details samen.

Vicotria’s Secret Angel zijn werd jarenlang als een grote eer beschouwd in de modewereld. Alleen echte topmodellen mochten zich op de catwalk presenteren met extravagante vleugels, lingerie deels bezaaid met juwelen. Met dit concept kreeg de iconische modeshow zowel erkenning als harde kritiek. Er is in het verleden gezegd dat het een onrealistisch beeld van vrouwen en utopische normen van schoonheid overbrengt. Maar daarmee zou het nu afgelopen moeten zijn. De trailer van de nieuwe Victoria’s Secret “World Tour” belooft echte vrouwen en meer diversiteit. In het artikel onthult STYLEBOOK waarom dit voor veel ophef zorgde op sociale media.

Is de iconische modeshow echt terug?

Jarenlang werd de Victoria’s Secret-show beschouwd als het mode-evenement van het jaar. Internationale topmodellen, live-acts van topklasse en de vraag “Wie draagt ​​er dit jaar de beroemde fantasiebeha?” stonden centraal tijdens de modeshow. Na de afgelopen vier jaar niet te hebben plaatsgevonden, staat de modeshow gepland om in het najaar van 2023 terug te keren – maar met enkele wijzigingen. In plaats van een klassieke modeshow zet het ondergoedlabel een modefilm op de voorgrond die het verhaal vertelt van de zogenaamde VS20. Dit zijn 20 internationale kunstenaars uit Tokyo, Lagos, Bogotá en Londen die de collecties ontwerpen die gepresenteerd worden tijdens de gefilmde modeshow. Het werk van de ontwerpers moet de schoonheid van vrouwen van over de hele wereld benadrukken.

Nieuwe schoonheidsidealen bij Victoria’s Secret

De meeste mensen zijn er inmiddels aan gewend geraakt dat er in de mode-industrie vaak onrealistische schoonheidsnormen worden gehanteerd. En ook hier behoorden de Victoria’s Secret modellen tot de superlatieven. De “engelen” leken altijd op een stereotype: lang, slank, platte buik, maar nog steeds sexy rondingen op de juiste plaatsen – geen spoor van diversiteit en normaliteit. Supermodellen als Adriana Lima, Heidi Klum en Tyra Banks behoorden tot de gelukkigen om jarenlang deel uit te maken van de show. Hoewel de modeshow door velen gevierd werd, kreeg ze na verloop van tijd steeds meer kritiek. De laatste jaren wijken steeds meer bedrijven af ​​van het idee van klassieke modellen en betrekken ze vrouwen van verschillende huidskleuren, lichaamsmaten en kledingmaten in hun modeshows en campagnes. Victoria’s Secret werd in dit opzicht dan ook vaak als achterlijk beschouwd.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

90-60-90 is uit! Victoria’s Secret wil een realistischer beeld van de vrouw overbrengen.

Commerciële oogstte kritiek op internet

Een imagoverandering was nodig! Dus verving het ondergoedlabel zijn bekende engelen door carrièrevrouwen. In plaats van de supermodellen van deze wereld sieren voetballers, journalisten of activisten nu de campagnes van het merk – en ze zijn bedoeld om positiviteit van het lichaam en een hedendaags schoonheidsideaal te presenteren. In de nieuwe Victoria’s Secret World Tour-commercial staan ​​vrouwelijke artiesten van over de hele wereld die op het programma staan ​​om deel uit te maken van het nieuwe evenement. Dit zijn niet de klassieke topmodellen waar het merk zo bekend om staat, maar een diverse selectie van vrouwen die met hun waarden en meningen staan ​​voor body positivity en feminisme.

Wie nu denkt dat deze mentaliteitsverandering goed zou vallen in een samenleving die om meer diversiteit vraagt, heeft het mis. De commercial kreeg maar liefst 400 reacties op Instagram – maar de meeste waren niet positief. “Bring back the angels” schrijft een gebruiker onder de post en voegt eraan toe: “Dit is niet langer Victoria’s Secret”. De reactie kreeg enkele honderden likes. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zeggen dat ze weten dat dit onrealistische normen zijn, maar dat maakt ze niet minder mooi. Anderen hebben het merk van de nieuwe show zelfs beschuldigd van een niet-authentieke “sociale activistische campagne”.

Heeft het nieuwe Victoria’s Secret-concept toekomst?

Het is afwachten hoe het nieuwe concept uiteindelijk zal worden geïmplementeerd en hoe sociale media erop zullen reageren. Wat wel zeker is, is dat de iconische Victoria’s Secret-modeshow zoals we die kennen voorlopig niet meer zal bestaan. Ook blijft het onzeker of het ondergoedlabel succesvol zal zijn met het nieuwe imago. Eén ding is echter duidelijk: om de online community te overtuigen, is er meer nodig dan een commercial voor meer diversiteit.

bron