Ondanks kritiek! Shein is populairder dan ooit

De Chinese online fashion retailer Shein blijft in de fast lane. Maar tegen welke prijs? Op STYLEBOOK lees je hoe de modegigant Google nummer één werd en waarom het milieu daar enorm onder te lijden heeft.

Volgens een rapport van Money.co.uk heeft Shein reuzen als Nike en Adidas ingehaald als het meest gezochte modemerk in Google-zoekopdrachten. Dit ondanks meerdere meldingen van schokkende mensenrechtenschendingen en de milieuonvriendelijke handelspraktijken van het bedrijf. Maar waarom is Shein ondanks de constante kritiek zo populair bij consumenten? Laten we het succesvolle model eens nader bekijken.

Shein is blijkbaar populairder dan Dior

Het Chinese bedrijf domineert de wereldwijde zoekresultaten en is het topmerk in in totaal maar liefst 113 landen. Als gevolg hiervan is de winnaar van vorig jaar Zara verbannen naar de tweede plaats en is het slechts het meest gezochte merk in 26 landen, waaronder het thuisland Spanje, Kroatië, Griekenland, Japan en Turkije. Zalando handhaaft zijn plaats als het op twee na populairste modemerk ter wereld.

Op de lijst met ’s werelds favoriete modemerken staan ​​ook Zara, Macy’s, H&M, Uniqlo, ASOS en Next, waaruit blijkt dat bekende merken met sterke e-commerceproposities een grote aantrekkingskracht hebben op shoppers. Toonaangevende sportmerken zijn ook prominent aanwezig, met Nike op de eerste plaats in 10 landen, Adidas als het populairste modemerk in acht landen en Lululemon en Puma als eerste in respectievelijk Canada en India.

Sommige luxemerken zijn ook toonaangevend in sommige landen. Dior stijgt bijvoorbeeld elk jaar met één plek omdat Oeganda, Tanzania en Kenia meer naar dit merk zoeken dan enig ander modemerk. Chanel valt twee plaatsen terwijl Hugo Boss en Michael Kors hun debuut maken op de lijst.

Ook interessant: rapport onthult onmenselijke werkomstandigheden bij SHEIN

Maar wat maakt Shein ondanks kritiek zo succesvol?

Shein, uitgesproken als “shee-in”, begon in 2008 in de stad Nanjing als een goedkope Chinese kledingretailer en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een wereldwijde online modegigant. Volgens het zakenblad “Bloomberg” steeg de omzet van 10 miljard dollar in 2020 tot een ongelooflijke 100 miljard dollar in 2022.

Het unieke verkoopargument van het bedrijf zijn de lage prijzen van de kleding, die naar meer dan 150 landen en regio’s over de hele wereld wordt verzonden en gericht is op tieners en jonge vrouwen. Het bedrijfsmodel is vergelijkbaar met dat van Amazon: een uitgestrekte online marktplaats brengt zo’n 6.000 kledingfabrieken in China samen onder het Shein-label, terwijl interne beheersoftware vrijwel realtime gegevens verzamelt over welke artikelen wel en niet worden verkocht om populaire artikelen aanzienlijk te promoten . Volgens onderzoek van Rest of World heeft Shein tussen juli en december 2021 elke dag tussen de 2.000 en 10.000 unieke nieuwe stijlen aan zijn app toegevoegd.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

wegwerpmode? Shein negeert kritiek

Shein produceert elke dag een verbazingwekkend aantal items. Volgens het prestigieuze tijdschrift Time heeft de CEO van Shein, Molly Miao, verklaard dat elk product alleen in kleine batches wordt gemaakt, tussen de 50 en 100 per dag, voordat het in massaproductie gaat. Het snelle gebruik van (niet-gerecycled) polyester door fabrikanten en het hoge olieverbruik leiden echter tot een CO₂-uitstoot gelijk aan de hoeveelheid van ongeveer 180 kolencentrales. Als gevolg hiervan produceert het bedrijf ongeveer 6,3 miljoen ton kooldioxide per jaar.

Volgens Time Magazine is de mode-industrie als geheel verantwoordelijk voor meer dan 10 procent van de CO2-uitstoot. Veel merken die het Fashion Industry Charter for Climate Action hebben ondertekend, het toonaangevende klimaatinitiatief in de branche onder auspiciën van de Verenigde Naties, hebben zich ertoe verbonden hun uitstoot tegen het einde van het decennium te halveren of wetenschappelijk onderbouwde reductiedoelstellingen vast te stellen. Shein is er ook bij betrokken – maar de resultaten zullen pas over een paar jaar zichtbaar worden.

Ook interessant: »Ik heb online gewinkeld bij Shein – en zo was het!

Giftige en kankerverwekkende verontreinigende stoffen in Shein-kleding

Maar niet alleen het aantal, maar ook de inhoud van Shein staat onder kritiek. In 2022 stuurde Greenpeace 47 verschillende kledingstukken naar het Bremen Environmental Institute (BUI) voor chemische analyse. Het bleek dat zeven gevallen, dus ongeveer 15 procent, gevaarlijke chemicaliën bevatten. Een duidelijke schending van EU-limieten die bindend zijn onder de REACH-verordening. Daarnaast werden in totaal 15 producten (32 procent) gevaarlijke stoffen aangetroffen in zorgwekkende hoeveelheden. Bij een ander verwerkt materiaal wordt de grens met maar liefst 680 procent overschreden – dit bevestigde Greenpeace desgevraagd aan het tijdschrift 20 Minuten Lifestyle.

Volgens Greenpeace kunnen de zware metalen, verontreinigende stoffen, coatings en weekmakers die bij Shein worden aangetroffen huidirritaties, allergische reacties en in hoge concentraties zelfs leverziekten of hormoonstoornissen veroorzaken bij consumenten. Bovendien vormen ze een groot gevaar voor de werknemers en het milieu in de producerende landen.

Ook interessant: designdiefstal? Ernstige beschuldigingen tegen online modegigant Shein

Shein schaadt mens en milieu

Viola Wohlgemuth, een expert op het gebied van bescherming van hulpbronnen en circulaire economie bij Greenpeace, bekritiseert: “Het laboratorium ontdekte een hoog gehalte aan kankerverwekkende formaldehyde in een jurk voor een klein kind. In een schoen zijn de weekmakers ftalaten. De resultaten maken duidelijk dat Shein geen overzicht heeft van het chemicaliënbeheer in de eigen leveranciersbedrijven.” Wohlgemuth vervolgt: “Het feit dat de onlinegigant geen lijst heeft gepubliceerd van gevaarlijke chemicaliën die zijn uitgesloten van productie, is zorgwekkend. Dit is nu standaard voor verantwoorde producenten. In het belang van winst brengt de groep de gezondheid van consumenten in gevaar – maar de grootste last van de chemische afhankelijkheid van goedkope productie wordt betaald door de arbeiders in de productie- en toeleveringsbedrijven. Als de stoffen via afvalwater en lucht in het milieu terechtkomen, vervuilen ze ook rivieren en brengen ze de bevolking in de productielanden in het Globale Zuiden in gevaar.”

Meer artikelen over duurzaamheid

Mode als wegwerpartikel

De afgelopen jaren is de wegwerpkleding van ultrasnelle modemerken als Shein steeds meer onderdeel geworden van de steeds groter wordende afvalberg. Textielafval wordt vaak verscheept naar Oost-Afrika en andere landen in het Zuiden. Daar belandt het op stortplaatsen of wordt het in de open lucht verbrand. Omdat het textiel voornamelijk uit synthetische vezelmengsels bestaat, vervuilen ze het milieu als plastic afval vol chemicaliën. De schadelijke stoffen van Shein kunnen zo ongemerkt in het milieu terechtkomen.

Bronnen