Marvyn Magnificent over schoonheidsoperaties en haat

Meer dan een miljoen mensen hebben zich op zijn YouTube-account geabonneerd en kijken hoe hij elke week zijn make-up doet en nieuwe producten uitprobeert. Wat in 2014 begon als een hobby, is nu zijn leven. Marvyn heeft nu zelfs zijn eigen make-up merk. Maar hoe ga je als influencer zelf om met sociale netwerken? De maker STYLEBOOK onthulde dit in een interview en vertelt ook over de kritiek op zijn persoon.

Een leven zonder Instagram, TikTok of YouTube is voor de meesten waarschijnlijk ondenkbaar. Voor Marvyn Macnificent is sociale media geen tijdverdrijf, het is zijn werk. De 29-jarige heeft meer dan drie miljoen volgers op verschillende platformen. Met zijn YouTube-kanaal, dat hij ruim negen jaar geleden begon, was hij een pionier in Duitstalige landen voor extreme make-up-tutorials – en was vanaf het begin behoorlijk aanstootgevend.

Voor Marvyn – die niet-binair is en het voornaamwoord “hij” wil – maakt het niet uit. Hij doet zijn ding. De YouTuber is momenteel te zien in de reality-documentairereeks “Behind The Feed” op Joyn en geeft een ongewoon kijkje achter de schermen van de vermeende droombaan van een influencer.

“Ik ben op een gegeven moment gestopt met het delen van privé-dingen

STYLEBOOK praat met Marvyn Macnificent over de voor- en nadelen van sociale media, hoe het schoonheidsidealen beïnvloedt, en eindigt met zijn ultieme stylinghack.

STYLEBOOK: Hoe belangrijk was het voor jou om te laten zien hoe je ‘normale’ leven eruitziet, afgezien van je YouTube-video’s en aanwezigheid op sociale media – en in een realityshow van alle plaatsen?

Marvyn Macnificent: Natuurlijk, jij bepaalt wat, maar in de meeste gevallen begint zo’n influencer-carrière heel privé. Je post iets uit je leven en dan misschien iets anders waar je zelf plezier aan beleeft – zoals bijvoorbeeld mijn make-up content. De afgelopen jaren heb ik steeds minder persoonlijke inzichten gedeeld – simpelweg omdat het zo is ontstaan. Nu, na zeven jaar, is het voor mij gewoon irrelevant geworden, ook al zijn mensen er natuurlijk nog steeds erg in geïnteresseerd. Nu ligt de focus op de artistiek-esthetiek op mijn kanaal, ook omdat ik in 2022 mijn eigen make-up merk “Gender X Beauty” heb opgericht en ik in het algemeen ook ouder ben geworden.

Maar het werkt altijd het beste als je veel persoonlijke dingen laat zien, mensen hebben de indruk dat ze je kennen en weten wat je doet. Hierdoor krijg je betere views, likes etc. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk als mijn fans ook een kijkje in mijn leven krijgen, maar dat deed ik gewoon niet meer. Dus deelname aan Behind The Feed was een geweldige manier om mijn fans dat inzicht te geven zonder het op mijn sociale media te hoeven delen.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

Op een schaal van één tot tien, hoe belangrijk is social media voor jou?

Het is mijn werk en ik verdien er mijn geld mee, ook al heb ik inmiddels een tweede steunpilaar opgebouwd. Maar privé gebruik ik hem niet veel. Als ik moest beslissen: een 7,5 op tien. Ik gebruik het veel voor werk, maar verder maakt het me niet zoveel uit.

Je hebt YouTube altijd gezien als een soort schuilplaats – een platform waarop je jezelf kon realiseren – doet het geen pijn dat het platform ook negatieve kanten kan hebben?

Er zijn natuurlijk de voor- en nadelen. Als je jezelf als persoon nog niet echt hebt gevonden en onzeker bent, dan kan dit natuurlijk een enorme impact op je hebben. Ik hoop alleen dat iedereen genoeg andere mensen om zich heen heeft om hen te vertellen dat het belangrijkste is om eerst voor jezelf te zorgen, en dat is waar sociale media een enorm voordeel kunnen zijn. Vroeger zagen we alleen wat trending was en als ‘mooi’ werd beschouwd in tijdschriften en op tv. Je was er alleen mee en kon niet echt van gedachten wisselen. Dat gaat tegenwoordig veel makkelijker en je kunt ook op zoek gaan naar zelfvertrouwen en bevestiging.

Ook interessant: deze beauty- en modetrends inspireren social media-ster Naomi Jon

“Het was een voor de hand liggende verandering en doen alsof er niets is gebeurd, zou ook dom zijn geweest.”

U praat nu ook openlijk over uw cosmetische operaties – waarvoor u ook kritiek heeft gekregen. Kun je dat begrijpen of vind je het nogal moeilijk om ermee om te gaan?

Ik wist dat er kritiek zou komen. Maar waarom zou ik mijn leven verbergen? Ik denk dat het belangrijk is om je bewust te zijn van wat je doet. Ik sprak onlangs een persoon die stompe implantaten had laten plaatsen. Ik vond het eigenlijk cool. Maar toen zei ze: “Ja, maar ik weet het niet, de trend gaat weg…” – en dat is precies het probleem. Zo’n operatie doe je niet voor anderen of een trend of Instagram – maar vooral voor jezelf!

Als je het zelf leuk vindt, ga er dan voor. Maar dat kost ook tijd, je moet heel zeker zijn en vragen waarom je het doet. En ik vond het belangrijk om naar de buitenwereld te communiceren dat ik er de tijd voor nam. Het was een voor de hand liggende verandering en doen alsof er niets was gebeurd zou dwaas zijn geweest. Ik wilde het verduidelijken omdat ik begrijp dat het een gevoelig onderwerp is. Ik heb ook openlijk onthuld dat ik me niet zo goed voelde na de operatie en dat ik er slecht uitzag. De meningen zullen altijd verdeeld zijn.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

Marvyn: “De jongere generatie is enorm goed in make-up aanbrengen”

We gaan verder met een ander onderwerp: Instagram en TikTok veranderen altijd, wat is jouw mening daarover: hoe zijn make-uptutorials in de loop van de tijd veranderd?

Om te beginnen zijn de platforms veranderd: niemand komt meer naar YouTube om een ​​tutorial te bekijken. Dit gebeurt vaker op Instagram en TikTok in time-lapse-formaat. Ik heb het gevoel dat vooral de jongere generatie enorm goed is in het aanbrengen van make-up en dat veel eerder doet. Maar veel mensen kijken er nog steeds naar, alleen op een andere manier. In plaats van hoe het moet, willen ze weten welke producten ik het beste gebruik of hoe de kleuren eruit zien, hoe de foundation dekt – en dat alles vrij snel wordt geknipt en gepresenteerd.

Heb je op dit moment een favoriet product?

Ja – pas op voor zelfpromotie – het is mijn eigen merk crème blush dat nog moet worden uitgebracht. Het is een echte allrounder omdat ik hem kan gebruiken als ik bijna geen make-up heb en gewoon een beetje glans en frisheid wil, maar ook als ik volledige make-up aan het aanbrengen ben. Het gaat meer in de peachy richting – je ziet er sunkissed uit.

Meer artikelen over schoonheid

Zo houdt Marvyn orde in de make-up chaos

Heb jij een tip om orde te houden in je make-up chaos?

Ik vind deze doorzichtige dozen erg leuk! Je hebt direct overzicht en als je op de buitenkant schrijft, weet je dat er bijvoorbeeld alleen maar blushes in het bakje zitten. Dit werkt ook als je veel make-up op hebt. Maar ik mest ook regelmatig uit. Wat ik niet meer gebruik is weg!

Wat is je favoriete make-uphack?

Ik begin mijn make-up bij het voorhoofd! Eerst werk ik de foundation af, dan de wenkbrauw en dan de oogschaduw. Zodat ik geen last heb van oogschaduw of glitterdeeltjes op mijn afgewerkte foundation op mijn wang, kin of onder het oog. Als de oogmake-up klaar is, verwijder ik de fall-out en werk ik de foundation af. Dit ziet er een beetje raar uit terwijl je het doet omdat je al vol make-up zit aan de bovenkant en niet aan de onderkant, maar het werkt best goed. En mijn hack is ook: gewoon experimenteren. Mijn favoriete rouge bestaat bijvoorbeeld uit twee oogschaduws, nog een roze en nog een zanderig met een licht oranje tintje. Make-up kent geen grenzen en kan op vele manieren worden gebruikt. Testen gaat boven studeren!

bron