De detailhandel schudt. En ogenschijnlijk gevestigde modegiganten, zoals het Zweedse textielbedrijf H&M, worden niet gespaard. Ook voor 2023 zijn verdere winkelsluitingen gepland. STYLEBOOK vroeg het bedrijf en kent de details.
Herinner je je de glorieuze dagen dat er in elke grote winkelstraat minstens twee H&M-winkels waren? De tijden zijn blijkbaar voorbij. Sinds 2019 heeft de Zweedse modegigant steeds minder vestigingen in Duitsland. 38 winkels moesten er de afgelopen jaren aan geloven – er zouden er in heel Duitsland nog maar 430 over zijn.
Ook interessant: goedkope modeketen Primark sluit meer vestigingen in Duitsland
In 2023 zullen nog meer vestigingen worden gesloten
Maar dat is nog niet alles: H&M plant verdere sluitingen in 2023. Op vraag van STYLEBOOK legde H&M uit dat de winkels om economische redenen gesloten waren. “Het is onderdeel van ons dagelijks werkproces om te controleren of we onze klanten het beste aanbod op de juiste plek bieden. In het kader van de continue optimalisatie van ons winkelportfolio zoeken we ook regelmatig naar nieuwe mogelijkheden om verbeteringen of aanpassingen door te voeren, zoals verbouwingen, uitbreidingen of verhuizingen”, aldus de woordvoerster.
Dit keer werd de grote vestiging in de Schildergasse in Keulen getroffen, maar ook de Georgstrasse in Hannover heeft op 28 oktober zijn laatste verkoopdag. H&M breidt het verkoopoppervlak in de Ernst-August-Gallery echter uit met 400 vierkante meter, zodat de Divided-lijn ook daar kan worden aangeboden. Dus niet zo’n sombere toekomst als je aanneemt?
Wat kunnen redenen zijn voor de sluiting van H&M-winkels?
Een factor zou de algemene marktsituatie kunnen zijn. Retail heeft de afgelopen jaren voor uitdagingen gestaan door toenemende concurrentie van webwinkels en veranderend consumentengedrag. Veel retailers, waaronder H&M, hebben op deze uitdagingen gereageerd door hun bedrijfsmodellen aan te passen en hun strategieën af te stemmen op digitale kanalen. Het is echter mogelijk dat H&M enkele winkels in Duitsland sluit vanwege een verslechterende zakelijke omgeving.
Een andere factor kan zijn dat H&M zijn bedrijfsstrategie aanpast en zich wil richten op andere bedrijven of regio’s. Dit zou kunnen betekenen dat het bedrijf enkele winkels in Duitsland sluit om middelen vrij te maken die elders kunnen worden gebruikt.
Het is ook mogelijk dat de winkelsluitingen deel uitmaken van een breder herstructureringsplan van H&M om kosten te besparen en de winstgevendheid te vergroten. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren al een aantal stappen gezet om de kostenbasis te optimaliseren en de bedrijfsvoering te stroomlijnen.
Het succesverhaal van H&M tot nu toe
H&M werd in 1947 opgericht door Erling Persson in Vasteras, Zweden. De letters “H&M” staan voor “Hennes & Mauritz”, waarbij Hennes een Zweedse dameskledingwinkel was die Persson in 1947 overnam en Mauritz een Zweedse herenkledingwinkel was die Persson in 1968 overnam. Sindsdien is H&M uitgegroeid tot een toonaangevende wereldwijde retailer van mode en accessoires, met winkels in meer dan 70 landen. H&M heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in zijn omnichannelstrategie om zijn online en offline aanwezigheid te versterken. Klanten kunnen online shoppen en de producten in de winkel ophalen of vice versa. Een vroege investering, die nu de moeite waard lijkt.
bron