Een andere gigant van de mode-industrie moet faillissement aanvragen. Deze keer raakt het de modeketen Hallhuber. En dit voor de tweede keer. De informatie en de plannen van het bedrijf leest u op STYLEBOOK.
De rechtbank van München keurde afgelopen dinsdag de insolventieaanvraag van Hallhuber GmbH goed, waarna voorlopig zelfbeheer werd bevolen. In het door het bedrijf gepubliceerde bericht staat dat Hallhuber ook hard is getroffen door de problemen die veel bedrijven in de modesector kennen: de stap was nodig “vanwege meerdere crises in de textielretailsector die goed bekend zijn in de markt en het daaruit voortvloeiende enorme omzetverlies”. Daarmee is Hallhuber het volgende modebedrijf dat failliet gaat. Ze delen dit lot met onder meer de modegiganten Peek & Cloppenburg, Galeria Karstadt Kaufhof en Gerry Weber.
Een ander faillissement bij Hallhuber – dat is nu gepland
Het bestaande management van het bedrijf wil graag blijven optreden onder toezicht van de door de rechtbank aangestelde curator Christian Gerloff en op die manier “actief de zoektocht naar een nieuwe financiële investeerder voortzetten”, zo luidt de aankondiging. Om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, werden ook twee herstructureringsexperts opgenomen in het managementteam. Dit zijn Sven Tischendorf en Alexander Höpfner van het advocatenkantoor AC Tischendorf Rechtsanwälte Partnerschaft mbB (act).
Al de tweede insolventie bij Hallhuber in de afgelopen jaren
Het is afwachten of de huidige maatregelen hun vruchten zullen afwerpen. Hallhuber voltooide pas twee jaar geleden zijn laatste insolventieprocedure. Op het hoogtepunt van de coronapandemie kwam de modeketen uit München door de gevolgen daarvan in financiële problemen. Op dat moment namen Rouven Angermann als CEO en Torsten Eisenkolb als CFO het bedrijf over als onderdeel van een management buy-out. Betekent dat het vorige management het bedrijf koopt.
Op dat moment planden de twee eigenaren een “omnichannelstrategie” en de “consistente afstemming van alle bedrijfsgebieden en processen op het bestaande, verticale bedrijfsmodel”. De verhoopte realisatie van wat de eigenaren het grote succespotentieel van het bedrijf noemden, kwam echter niet uit. Er ontbreekt nog informatie over hoe nu verder, de nieuwe plannen en hoe het ervoor staat met het veiligstellen van banen voor werknemers. Er kwam geen reactie op het STYLEBOOK-verzoek van het bedrijf totdat het artikel werd gepubliceerd.