Bijna vanzelfsprekend praten grote influencers over hun minimaal invasieve en chirurgische cosmetische ingrepen op sociale netwerken en bevelen ze tegelijkertijd hun artsen aan. Dat zou binnenkort tot het verleden kunnen behoren – in ieder geval in Frankrijk. Er ligt een nieuw wetsvoorstel ter discussie. STYLEBOOK vat alle details samen.
Veel grote influencers zetten zich tegenwoordig in voor transparantie en eerlijkheid. Om deze reden spreken velen op sociale media heel open over hun schoonheidsoperaties – ze maken tenslotte deel uit van hun leven en dus ook op Instagram en Co. Een feit waarover nu in Frankrijk wordt gedebatteerd.
Nieuw wetsvoorstel om reclame voor schoonheidsoperaties te verbieden
Wat jonge meisjes vroeger modellen, actrices en zangeressen waren, zijn nu influencers met een groot bereik. En juist deze rolmodelfunctie in de sociale netwerken behandelt de tweede kamer van het Franse parlement aanstaande dinsdag in Parijs. In een nieuw wetsvoorstel wil Frankrijk reclame voor cosmetische chirurgie, tabaksvrije nicotine voor zuigen en sportweddenschappen verbieden. Het bijbehorende wetsvoorstel is al door de Nationale Assemblee aangenomen. Het doel is om “alle vormen van commerciële reclame voor cosmetische chirurgie te verbieden”.
Ook interessant: hoe sociale media de schoonheidsconsumptie van vrouwen beïnvloeden
Redenen voor de nieuwe wet
De reden is de enorme toename van de vraag naar plastische chirurgie. Volgens het Nationaal Syndicaat van Reconstructieve en Esthetische Plastische Chirurgie (SNCPRE) is het aantal cosmetische ingrepen in Frankrijk in 2020 met 20 procent gestegen. Met name in de doelgroep van 18 tot 34 jarigen.
Resultaten die ook terug te vinden zijn in het STYLEBOOK Beauty Impact Report. Hoe intensiever de ondervraagde vrouwen sociale media gebruiken, hoe meer ze zich vergelijken met anderen. De drang naar perfectie kan leiden tot de wens en uitvoering van schoonheidsprocedures en cosmetische ingrepen. Als reden voor schoonheidsoperaties verklaarde 33 procent van de ondervraagden dat ze handelden vanwege sociale druk. Verder geeft 39 procent van de frequente gebruikers aan iemand anders een plezier te willen doen of iemand anders als rolmodel voor de procedure te gebruiken.
Gevolgen voor influencers bij reclame voor schoonheidsoperaties
Als de nieuwe wet in Frankrijk van kracht wordt, zullen influencers zwaardere straffen krijgen als ze reclame maken voor schoonheidsoperaties zonder deze te labelen. Overeenkomstige bijdragen moeten duidelijk als reclame worden gemarkeerd. Als iemand zich niet aan de nieuwe wetten houdt, riskeert hij een gevangenisstraf van maximaal twee jaar. Boetes tot 300.000 euro zijn ook mogelijk. Senator Amel Gacquerre zei dat de stap was “om de volksgezondheid, de jeugd en de consument te beschermen”.