Dit maakt jeans ook na 150 jaar een fashion must-have

150 jaar geleden registreerde Levi Strauss uit Opper-Franken een patent voor geklonken werkbroeken. Dit was het begin van de triomf van jeans, die nu ook gevierd wordt op de catwalks.

Een oud vakwerkhuis in het kleine Frankische stadje Buttenheim bij Bamberg, de plafonds zijn laag, de houten vloer kraakt. Deze salon heeft veel te maken met een van de beroemdste kledingstukken ter wereld. Hier werd Levi Strauss geboren, de man die 150 jaar geleden in de VS patent aanvroeg voor geklonken werkbroeken. Van de zoon van een arme joodse rondtrekkende koopman uit Opper-Franken tot een succesvolle zakenman in het Amerikaanse westen – STYLEBOOK neemt de 150-jarige geschiedenis van spijkerbroeken onder de loep.

Van Buttenheim in Duitsland tot de goudkoortssteden van de VS

Als leden van een joodse plattelandsgemeenschap had de familie Strauss het niet gemakkelijk, ze hadden nauwelijks professionele kansen. Veel Joden emigreerden destijds naar de Verenigde Staten. Dat gold ook voor de oudere broers en zussen van Levi Strauss, die toen nog Löb heette. De moeder en jongere broers en zussen volgden later. Ze kwamen in 1848 aan in de VS – “van het rustige Buttenheim” naar de drukte van New York, zoals Tanja Roppelt, hoofd van het Levi Strauss Museum in Buttenheim, zegt.

De familie runde er met succes een textielgroothandel. Toen het nieuws over goudvondsten in het westen van de Verenigde Staten toenam, ging Levi naar San Francisco om daar een filiaal op te zetten. Eindelijk, op 20 mei, 150 jaar geleden, registreerde Strauss samen met de kleermaker Jacob Davis een patent voor geklonken broeken, en het beroemde merk “Levi’s” was geboren.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

Over Levi Strauss, de man achter het succesverhaal, is niet veel bekend. Want in 1906, tijdens een zware aardbeving in San Francisco, werden bedrijfsgebouwen en veel documenten vernield. “Daarom weten we niet zo veel over hem”, zegt Roppelt. Hij was eerlijk en gaf veel geld aan goede doelen. Bovenal was onderwijs belangrijk voor hem. Zelfs toen ging de helft van de beurzen die hij schonk naar vrouwen.

Ook interessant: baggy jeans zijn terug van weggeweest – en we dragen ze stijlvoller dan ooit

De triomf van jeans duurt tot op de dag van vandaag voort

Op een gegeven moment werd de werkbroek ook buiten de goudmijnsteden een populair kledingstuk. In de jaren dertig presenteerde “Vogue” de eerste damesjeans. “Toen was de triomfantelijke opmars niet meer te stuiten”, zegt Roppelt. Stijlen in de mode veranderden snel. Maar de spijkerbroek blijft.

Dat is ook de mening van de Duitse modebond: “Jeans zijn en blijven het spul waar modedromen van gemaakt worden”, zegt woordvoerster Tanja Croonen. “Jeans in al hun variaties, snitten en stijlen zijn nooit uit de mode geraakt sinds ze in 1873 werden uitgevonden en gepatenteerd.” Jeansstoffen zijn te vinden in bijna elke collectie van de fabrikanten en zijn een eeuwige favoriet onder de materialen en worden wereldwijd gevraagd en geproduceerd.

En als de Britse troonopvolger, William en Kate, nonchalant in spijkerbroek poseren op officiële foto’s, wordt dat besproken, maar wordt het als sympathieker gezien dan als een koninklijke stijlbreuk.

Zelfs na 150 jaar bevat jeans nog steeds innovaties

Carl Tillessen van het German Fashion Institute (DMI) constateert dat het belang van spijkerbroeken momenteel weer toeneemt. Hoewel het onderwerp jeans de laatste tijd bijna een beetje saai is geworden en mensen hebben gekozen voor meer klassieke snitten, vieren de jaren 90 nu een comeback – en jeans is het materiaal waaruit alles is gemaakt: jurken, cargobroeken, rokken, jassen.

De wassingen zouden ook extremer moeten zijn. En een complete outfit van spijkerbroeken? Helemaal hip nu, terwijl een tijdje geleden maar een deel van de outfit van denim mocht zijn. Volgens Tillessen wordt de ontwerper Glenn Martens (Diesel, Y/Project) momenteel beschouwd als de “wereldwijde inspiratiebron voor innovaties in de denimsector”.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

Jeans worden steeds duurzamer

Denim speelt een belangrijke rol in de debatten over duurzaamheid en upcycling. Geen enkel ander product heeft zo’n grote hoeveelheid homogeen materiaal dat hergebruikt kan worden. Er is een ongelooflijke hoeveelheid gebruikte spijkerbroeken die kunnen worden verknipt en weer in elkaar gezet.

Bronnen

  • met materiaal van de dpa
  • Over ons, Levi Strauss Museum