Daarom is inclusieve mode zo belangrijk

Inclusieve mode maakt patronen en labels tastbaar en elimineert rigide snitten. Innovatieve ontwerpers creëren stukken die van begin tot eind doordacht zijn. STYLEBOOK benoemt zaken waar ontwerpers van adaptive fashion dagelijks mee te maken hebben.

Laag uitgesneden jeans kunnen comfortabel zijn tijdens het wandelen. Maar als je bij ze gaat zitten, merk je misschien al snel dat er aan de achterkant veel huid uitsteekt. Als u lang zit, kunnen klinknagels en zakken u beknellen. En hoe goed zit een trenchcoat eigenlijk als je hem niet staand draagt? Voorbeelden die één ding laten zien: niet elk kledingstuk past altijd. Maar bovenal: niet elk stuk dekt in gelijke mate de behoeften van alle mensen. Mensen die het grootste deel van hun tijd zittend doorbrengen, bijvoorbeeld in een rolstoel, stellen andere eisen aan kleding dan mensen die gewoonlijk lopen. Mode die inspeelt op deze verschillende behoeften wordt adaptieve mode genoemd. “Adaptieve mode sluit niemand uit en wordt ontwikkeld op voet van gelijkheid met mensen met een handicap”, legt Anna Flemmer, modeontwerpexpert voor inclusie, uit.

Hogere broeken, kortere jassen

Volgens de ontwerpster moet inclusieve mode “gemakkelijk, intuïtief en gebaseerd op de behoeften van de doelgroep” zijn. Klassieke rolstoelbroeken zijn bijvoorbeeld hoger uitgesneden aan de achterkant en hebben langere broekspijpen. Maar terwijl de markt voor adaptieve mode groeit, kan het een uitdaging zijn om goed passende stukken te vinden die ook passen bij iemands smaak. Anna Franken, die een spierziekte heeft en in een rolstoel zit, stoorde zich vooral aan de eentonigheid van de rolstoelmode. Ze is modeontwerper en oprichter van het adaptieve modelabel “Wundersee Fashion”, dat kleding ontwerpt in rolstoelvriendelijke snitten.

Hier vind je content van Instagram

Om te communiceren met of inhoud van sociale netwerken weer te geven, hebben we uw toestemming nodig.

Franken, dat lid is van de Vereniging van Duitse Mode- en Textielontwerpers (VDMD), en lid is van de Raad van de Duitse Designdag en de Technische Commissie voor Inclusie van de Duitse Culturele Raad, ontworpen met behulp van online enquêtes . Er zijn trucs die in veel behoeften voorzien, zegt ze. Zo mogen er geen naden of zakken aan de onderkant zitten, anders kunnen er drukplekken ontstaan. Andere dingen zijn daarentegen individueel, zoals de mouwlengte.

Ook interessant: Zalando breidt het segment damesschoenen uit tot maat 46

Etiketten in braille

En adaptieve mode gaat niet alleen over de functionaliteit van elk stuk. Ook deelname aan mode is een belangrijk aspect. Sommige mensen met een handicap zouden helemaal geen speciale behoeften hebben en liever conventionele mode kopen, weet Anna Flemmer uit jarenlange uitwisseling met mensen met een handicap en het werken met focusgroepen. Het zou handig zijn als winkels zouden worden uitgerust met een geleidingssysteem voor blinden of als online winkels barrièrevrij zouden zijn.

Flemmer ontwerpt zelf “mode voor iedereen, maar met een focus op slechtzienden”, zoals ze zelf zegt. Dergelijke stukken kunnen worden omgedraaid. Ze “hebben geen voor- en achterkant”, aldus Flemmer. Handig bijvoorbeeld wanneer het moeilijk is om onderscheid te maken tussen de goede en de verkeerde kant van de stof. Ook is het belangrijk om onderhoudsinstructies en maten barrièrevrij te presenteren, bijvoorbeeld op kurketiketten in braille (een soort braille) of met QR-codes om voor te lezen. Flemmer en haar team zijn ook bezig om patronen in de vorm van reliëfs tastbaar te maken, bijvoorbeeld voor mensen die vanaf de geboorte blind zijn. En ze ziet een ontwikkeling: “Het is niet meer zo moeilijk om coole onderdelen te vinden als een paar jaar geleden.”

Rekbare stof en grote zakken

Soms maken zelfs kleine details een verschil – bijvoorbeeld ritsen die bewust op een andere plek zijn geplaatst of zijsplitten. En wanneer tops korter zijn en net tot de taille reiken, is dit zowel geschikt voor mensen die lange uren op kantoor doorbrengen als voor mensen die een rolstoel gebruiken.

bron