Duurzame cosmetica is meer dan ooit in trek en dit is precies waar de start-up “Future Stories” zich in heeft gespecialiseerd. Opgericht in 2021, wist het Duitse bedrijf in de eerste jaren opmerkelijke successen te boeken. Maar nu de tegenslag: de cosmetica-start-up zit in een crisis en moest faillissement aanvragen. STYLEBOOK vat alle details voor je samen en sprak met oprichtster Martina Ponath.
Crèmes, douchegels en dergelijke zorgen voor veel plastic afval, en toch gebruiken we de producten elke dag en kopen we navullingen. Dit is waar de Duitse start-up “Future Stories” om de hoek komt kijken, omdat ze een poeder hebben ontwikkeld dat, wanneer gemengd met water, zich ontwikkelt tot de gebruikelijke romige textuur. Op de lange termijn wordt plastic afval bespaard doordat de navulpompdispenser eenmalig wordt gekocht en alleen de kleine sachets met het poeder opnieuw moeten worden besteld. Het concept vond weerklank bij de milieubewuste gemeenschap, maar het was niet genoeg om een faillissement af te wenden.
“Future Stories” vraagt faillissement aan
Pas in 2021 werd het bedrijf “Future Stories” opgericht en het concept sloeg snel aan. Dus er zijn de producten u. bij Douglas, Amazon of Parfumdreams. Het concept werd geprezen in de branche en ook milieubewuste klanten genoten ervan. Maar ondanks deze successen was de stap naar insolventie voor het bedrijf onvermijdelijk. Op Linkedin noemde oprichter en CEO van Future Stories Martina Ponath de coronapandemie en de economische crisis als redenen. “Future Stories” sluit zich daarmee aan bij de lange lijst van talrijke insolventies van de afgelopen maanden die soortgelijke redenen gaven, b.v. Hallhuber, Deerberg, Reno of bel.
Ook interessant: modeketen Deerberg vraagt faillissement aan
Dit is wat “Future Stories” zegt over een faillissement
STYLEBOOK sprak met Martina Ponath en zij bevestigde: “Eigenlijk ging alles zoals gepland, maar helaas zat er ook een investering in het plan. Er zijn veel redenen waarom dit niet wilde komen. Tijdens de pandemie zijn de kosten van inkoop, grondstoffen, logistiek en marketing sterk gestegen. Met de economische crisis nam het koopgedrag echter af en werd het over het algemeen moeilijker om investeringen te krijgen. Mijn team en ik hebben absoluut alles gegeven, daarom ben ik niet bang om open te spreken over onze faillissementsaanvraag.” Ondanks het faillissement is de toekomst optimistisch: “We zijn nog op zoek naar een investering. Of en hoe dat kan, zal de komende weken blijken.”
Meer artikelen over faillissementen
Dat betekent een faillissement voor de werknemers
De start-up zag zich de afgelopen maanden genoodzaakt “de meeste banen” te schrappen. “Omdat ik altijd heel open met het team heb gecommuniceerd, waren er hier geen nare verrassingen. Ik ben echt heel dankbaar voor de ongelooflijke loyaliteit, inzet en begrip van het team in deze moeilijke fase van ons bedrijf”, vervolgde Ponath.
Klanten kunnen nog steeds bestellen, maar Martina legt ook eerlijk uit: “Helaas kunnen we nog lang niet precies voorspellen of dit mogelijk zal zijn. Daarom hebben we momenteel een grote uitverkoop met 50 procent korting! Gelukkig zijn onze poedernavullingen superklein en licht, dus ze zijn perfect om in te slaan. Mijn tip: bewaar het in de kast, dan ruikt de kleding heerlijk.”