Karl Lagerfeld blijft ook na zijn dood een waar icoon in de modewereld. Het motto van het Met Gala 2023 van dit jaar was “Karl Lagerfeld: A Line of Beauty”. Maar wat zit er werkelijk achter de modeontwerper? STYLEBOOK onthult 11 spannende weetjes die je zeker nog niet wist.
Wijlen Karl Lagerfeld was tijdens zijn leven een waar icoon. Geen wonder dus dat het Met Gala van dit jaar hem vier jaar na zijn dood eert en zijn levenswerk viert. Een perfecte reden voor STYLEBOOK om de Genie Lagerfeld onder de loep te nemen.
Lagerfeld had precies zeven uur slaap nodig
Elke nacht sloot Karl Lagerfeld precies zeven uur lang zijn ogen – ongeacht wanneer hij ging slapen. “Als ik om 2 uur ’s nachts naar bed ga, word ik om 9 uur wakker. En als ik om middernacht naar bed ga, word ik om zeven uur ’s ochtends wakker”, zei de ontwerper destijds.
Hij sliep in een historisch pyjamahemd
Karl Lagerfeld sliep in een lange, witte nachtjapon die speciaal voor hem was gemaakt door de Britse overhemdenfabrikant Hilditch & Key. Het was gemodelleerd naar een historisch nachthemd uit de 17e eeuw dat Lagerfeld ooit in het Victoria and Albert Museum in Londen had gezien.
Karl Lagerfeld dronk tien blikjes cola light per dag
Als ontbijt waren er altijd twee eiwitshakes die de arts van Lagerfeld speciaal voor hem had ontwikkeld. Ze smaakten naar chocolade. Hij at ook gestoomde appels. “Dat is alles, ik lust ’s ochtends niets anders”, zei de ontwerper, eraan toevoegend dat hij nooit iets warms dronk: “Ik drink alleen cola light van ’s ochtends tot’ s avonds. Ik drink ze zelfs ’s nachts. En ik kan nog slapen. Ik drink geen koffie. Ik drink geen thee. Ik drink niets anders.” Naar verluidt waren het zo’n tien blikjes per dag.
Ook interessant: dit gebeurt er in het lichaam na het drinken van een blikje cola
Hij las 20 kranten in de ochtend
In de ochtend verslond de ontwerper 20 kranten. Pas toen deed hij zijn haar.
Lagerfeld verfde zijn haar wit met droogshampoo
“Mijn haar is niet echt wit, het is meer grijs en ik hou niet van die kleur. Dus ik maak het helemaal wit met Klorane droogshampoo. Het is geweldig, want mijn haar is altijd schoon”, legde hij uit over zijn routine.
Kat Choupette was oorspronkelijk niet van hem
De mooie kat Choupette, wiens echte naam Guimauve du Blues Daphnée is, behoorde oorspronkelijk toe aan zijn voormalige modelmuze Baptiste Giabiconi. Hij gaf de ontwerper zijn Burmese kat toen hij op vakantie ging. Al na een paar dagen voelde Karl Lagerfeld dat hij en de kat geestverwanten waren. Zelfs Baptiste kon niets doen tegen zo’n sterke band, want Choupette had haar keuze gemaakt. Koning Karl bedankte haar met zijn eigen Instagram-account.
Karl kleedde zich systematisch
Je had altijd het gevoel dat Karl Lagerfeld altijd dezelfde outfit droeg, maar eigenlijk waren de looks alleen maar vergelijkbaar: “Op dit moment draag ik graag een jas uit de herencollectie van Dior. Ik heb ze vijf keer gekocht”, legde hij bijvoorbeeld uit. Zijn kleedkamer is zo vol dat hij alleen kan dragen wat boven op de stapels kleren ligt.
Karl Lagerfeld had twee huizen in Parijs
“Ik lunch bijna nooit”, onthulde Lagerfeld. Maar als hij at, liet hij het bezorgen in zijn tweede huis. Lagerfeld had twee huizen in Parijs die dicht bij elkaar liggen. In de ene sliep en tekende hij, in de andere ontving hij gasten of at hij maaltijden. Er werd gezegd dat zijn favoriete gerecht toast met magere margarine was.
Hij had twee chauffeurs
Karl Lagerfeld had niet alleen twee huizen, maar ook twee chauffeurs. De een werkte ’s ochtends en deed de boodschappen. De tweede chauffeur was tevens de secretaris van Lagerfeld. Hij vond het leuk om door Parijs te worden gereden en uit het raam te kijken: “Ik kijk graag. Ik laat ze me naar mijn favoriete boekwinkel brengen, en dan naar Chanel, en dan naar Colette, en soms naar de mannenwinkel van Dior. Ik ga niet naar veel andere winkels’, zegt de modetsaar.
Karl Lagerfeld bezat meer dan 300.000 boeken
Lagerfeld beschrijft zichzelf als een shopper, zij het in intellectuele zin: “Ik kan gewoon niet stoppen met het kopen van boeken. Ze zijn overal bij mij. Mijn bed is omgeven door torens met boeken, de muren staan vol met planken. Ik heb nauwelijks ruimte voor foto’s. Dat vind ik prachtig.”
Zo zag het einde van de dag eruit bij Karl Lagerfeld
Karl Lagerfeld at zijn avondmaaltijd meestal thuis, waarna hij las en speelde met zijn kat, die altijd binnen bleef. Toen Lagerfeld het huis verliet, zorgde het dienstmeisje voor Choupette. Lagerfeld beschreef zijn kat als een verwende prinses.
Bijna net zo iconisch als de ontwerper zelf was zijn onmiskenbare, persoonlijke look. Karl Lagerfeld werd altijd gezien met een lage paardenstaart. Wat begon als een praktische manier om haar uit je gezicht te houden, werd uiteindelijk een marketingtool. Karl Lagerfelds affiniteit met compositie maakt hem bewust van het belang van zijn silhouet. De ontwerper wist dat zijn kapsel hem direct herkenbaar zou maken, dus creëerde hij zijn eigen personal branding. Slim!